, ,

Jakie są fakty i mity o oleju kokosowym?

fakty i mity o oleju kokosowym

Wokół oleju kokosowego przez lata narosło wiele faktów i mitów. Na szczęście wątpliwości dotyczące jego skuteczności są rozwiewane przez ekspertów. Jakie są najpopularniejsze fakty i mity o oleju kokosowym? Sprawdź, czy znasz je wszystkie.

Olej kokosowy dobrze wpływa na cerę i włosy – fakt

Dzięki swoim odżywczym cechom bardzo dobrze wpływa na stan skóry oraz włosów. Jego właściwości sprawiają, że cera staje się nawilżona, a wszelkie przebarwienia zmniejszają swoją widoczność. Olej kokosowy doskonale oczyszcza z makijażu oraz zanieczyszczeń. Równie dobrze radzi sobie na skórze głowy. Wmasowany w skalp pomaga w leczeniu łupieżu oraz wszawicy. Natomiast nałożony na kosmyki, wygładza je i odżywia, nadając im zdrowy wygląd i blask.

Może pomóc zwalczyć grypę oraz inne choroby – fakt

Dzięki zawartości lipidów, kwasu laurynowego, kwasu kaprylowego i kwasy kaprynowego posiada właściwości antywirusowe, przeciwzapalne, przeciwgrzybicznie oraz przeciwbakteryjnie. Z tego powodu jest doskonały, by wzmocnić naszą odporność oraz walczyć na przykład z wirusem grypy. Może także ograniczyć ból gardła oraz kaszel. Jakie są inne fakty i mity o oleju kokosowym?

Olej nierafinowany jest lepszy od rafinowanego – fakt, ale w zależności od zastosowania

Różnica między tłuszczem rafinowanym a nierafinowanym to sposób jego wytwarzania. Olej rafinowany jest pozyskiwany przy użyciu wysokich temperatur oraz środków chemicznych. Dzięki procesowi rafinacji można otrzymać więcej oleju z jednego kilograma produktu. W trakcie jego trwania, częściowo usuwane są między innymi polifenole oraz sterole, które pozytywnie wpływają na nasz organizm. Natomiast oleje nierafinowane nie zostały poddane wysokim temperaturom (oleje nierafinowane typu virgin są poddawane stosunkowo niskim temperaturom). Jest to naturalna metoda otrzymywania olejów. Oleje tłoczone na zimno, czyli inaczej nierafinowane, posiadają delikatny aromat składnika z jakiego zostały wykonane. Natomiast oleje rafinowane są bezzapachowe, jednak posiadają wyższy stopień dymienia. W związku z tym do smażenia potraw lepsze mogą okazać się oleje rafinowane. Oleje nierafinowane mają więcej składników odżywczych, ale powinny być wykorzystywane raczej do potraw robionych na zimno (mają stosunkowo niski stopień dymienia). W wypadku nierafinowanego oleju kokosowego można go stosować również do smażenia, ponieważ ma wysoką temperaturę dymienia.

A więc fakt czy mit o oleju kokosowym? Trudno określić, który typ oleju jest lepszy. Jest to przede wszystkim zależne od celu jego stosowania. Warto jednak pamiętać, że oleje tłoczone na zimno obfitują w witaminy, tłuszcze, białka czy sole mineralne. Jeśli natomiast chodzi o sam olej kokosowy, dzięki swoim właściwościom może być wykorzystywany wysokich temperaturach.

Działa źle na układ krwionośny – mit

Fakt: Przez wiele lat pokutował mit, że olej z orzecha kokosa podnosi poziom cholesterolu oraz przyczynia się do zwiększonego ryzyka chorób serca, w tym do zawału. Twierdzono tak ze względu na to, że olej kokosowy zawiera dużą ilość tłuszczów nasyconych. Jednak tylko w porównaniu z innymi olejami. Co więcej, posiada on w swoim składzie kwas laurynowy, który odpowiada za podnoszenie poziomu “dobrego” cholesterolu, więc zapobiega ryzyku powstania chorób serca.

Jego właściwości są w pełni uniwersalne – mit

Fakt: Nie bez przyczyny olej kokosowy nazywany jest olejem “tysiąca zastosowań”. Niestety, pomimo swojej niezwykłej uniwersalności, nie jest odpowiedni dla ogółu. Nie u wszystkich będzie działał doskonale na odżywianie i nawilżanie włosów, ponieważ jest to zależne od ich porowatości. W wypadku osób z cerą tłustą, w niewielu przypadkach może zwiększyć liczbę wyprysków. Dlatego najpierw należy zrobić test, który sprawdzi, czy nasza przetłuszczająca się skóra nie zareaguje wzmożoną produkcją sebum.

Czy znasz inne fakty i mity o oleju kokosowym? Podziel się nimi!

Wiesz jakie zastosowania ma olej z orzecha kokosa? Przeczytaj artykuł Olej kokosowy virgin dla zdrowia i Olej kokosowy dla urody.